Polní dráhy

Polní dráhy - drážní archeologie

Heřmanička - dráha Frýdlant v Čechách - Heřmanice - Zittau

Místní dráha Frýdlant v Čěchách - Heřmanice - Zittau byla postavena v roce 1900 na saském úzkém rozchodu 750 mm. Tomuto výsledku předcházela sáhodlouhá jednání neboť zde nepanovala úplná shoda o rozchodu kolejí. Roku 1900 24. srpna vyjel po Rakousko-Saské úzkokolejce první vlak. Dráha přežila konec Rakouska, I. rebubliku, II. světovou válku, znárodnění a její částečný konec přišel v polovině 50 let kdy nastalo částečné vysídlení kraje. V roce 1955 došlo k zastavení dopravy na úzkokolejce a osobní vlaky nahradily autobusy ČSAD. Zachována byla pouze nákladní vlečková doprava do místního lomu. V roce 1957 došlo ke znovuobnovení osobní dopravy. V polovině 60 let se pro změnu začalo smrákat nad nákladní dopravou na železnici a provoz manipulačních vlaků byl ukončen rokem 1964. Vzhledem k celosvětovému zdražování pohonných hmot a v důsledku toho rušení místních drah zejména pouze s přepravou osob bylo rozhodnuto o vypracování studie rentability této úzkokolejné dráhy. Po vytvoření studie bylo definitivně navrženo dráhu zrušit pro její nerentabilitu. Zastavení provozu přišlo s rokem 1975. Vozidla byla předána do Jindřichova Hradce a železniční svršek zůstal v zemi ještě dalších 10 let do roku 1997, kdy po neúspěšném pokusu o znovuobnovení trati byl definitivně odstraněn. Řadu fotografií pro fotogalerii poskytl archiv Zahradní železnice Drásov a další archiv Brněnské zahradní železnice. Mnohé artefakty této zrušené železnice (hřebíky, pražce, dvojkolí) lze spatřit v expozici 760mm zahradní železnice Drásov.

Polní dráhy

Heřmanička - Menu:

Heřmanice - Fotogalerie I

Kunratice a Dětřichov - Fotogalerie II

Frýdlant - Fotogalerie III




Polní dráhy - Hl. stránka


Feldbahn Modelová železnice HO Zahradní železnice Modelová železnice


Crossové a veslovací trenažery na domácí trénink